loader
Kino domowe

Akustyka pomieszczeń - metoda partyzancka

Akustyka w pomieszczeniu

Che Guevara to najbardziej znany partyzant na świecie. Wielu zna jego charakterystyczny portret, czapkę z czerwoną gwiazdą. Opowieści o bohaterskich partyzantach radzieckich sprawiają, że termin partyzantka stał się popularny w Europie.

Akustyka w lokalu

Choć nie wiem, jak blisko Che Guevary było za jego życia do wygłuszenia pomieszczenia czy muzyki, to wiem, że powyższe zdjęcie przerobiłem w Photoshopie. W sieci można też znaleźć dokładną definicję dla guerrilli, ale obecnie używamy tego terminu w odniesieniu do innego zjawiska.

Metoda ta może być stosowana do rozwiązywania problemów akustycznych w pomieszczeniach, podobnie jak ogrodnicy-partyzanci, którzy sadzą dżunglę kwiatów w miastach, stosując własne, proste metody. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy sadzić zbyt wiele kwiatów w naszych pokojach czy studiach.

Jeśli nie wiesz, kiedy potrzebujesz tłumienia akustycznego lub czym ono jest, przeczytaj poniższy tekst:

Do akustyki pomieszczeń można podejść zarówno od strony teoretycznej, jak i praktycznej.

Obie są niezbędne do osiągnięcia dobrych rezultatów, ale nie muszą się wzajemnie wykluczać. Guerrilla Acoustics preferuje podejście praktyczne. Jednak w tym artykule możemy zapoznać się również z zagadnieniami teoretycznymi.

Jaką teorię absolutnie musisz znać

Do problemu akustyki można podejść z dwóch perspektyw:

Istnieją dźwięki o niskiej częstotliwości i dźwięki o średniej/wysokiej częstotliwości. Niskie częstotliwości to te poniżej 300 Hz w małych pomieszczeniach. W takich przypadkach fale stojące mogą powodować problemy. Dźwięki powyżej 300 Hz są uważane za średnie/wysokie częstotliwości. W takich przypadkach problemem mogą być odbicia. Możemy w zasadzie powiedzieć, że dźwięki powyżej 300 Hz mogą być słyszalne w małych pomieszczeniach, natomiast niższe dźwięki mogą być słyszalne w większych pomieszczeniach.

Średnie / wysokie częstotliwości można uznać za energie rozchodzące się promieniście. Jest to podobne do światła, które odbija się od powierzchni, ale nie przenika przez nią. Fale są bardziej odpowiednie dla niskich częstotliwości.

  1. Forma

Ciśnienie akustyczne i prędkość cząstek

Ciśnienie akustyczne

Prędkość cząstek stałych

wielkość pomieszczenia

Dźwięk jest w rzeczywistości spowodowany ruchem cząsteczek powietrza, co powoduje nacisk na błonę bębenkową.

Dźwięk rozchodzi się, a cząsteczki poruszają się swobodnie w powietrzu w postaci tzw. fal podłużnych. Fale dźwiękowe, które uderzają w twardą, nieprzepuszczalną akustycznie ścianę (lub powierzchnię) powodują, że cząsteczki kurczą się, zwalniają i zatrzymują. Dzięki temu mogą one przenieść swoją energię na ścianę.

Powierzchnia ulega lekkiej deformacji, a gdy wraca do pierwotnej formy, oddaje energię cząsteczkom. Fala porusza się wtedy w przeciwnym kierunku lub zostaje odbita.

Cząsteczki nie poruszają się w tym samym kierunku co rozchodząca się fala. Po prostu przejmują ruch fali (patrz animowane filmy). Tworzą ciśnienie na powierzchniach, gdy ich dotykają, a ciśnienie jest zwiększane przez kondensację cząsteczek.

Rysunek 2 pokazuje, jak zmienia się wartość ciśnienia akustycznego i prędkość cząsteczek w zależności od wielkości pomieszczenia. Fale stojące mogą powodować stałe ciśnienie wzdłuż ścian, ale także na 1/2 do 1/4 powierzchni pomieszczenia w zależności od częstotliwości.

Dlaczego ważne jest, aby to wiedzieć?

Dlatego, że panele dźwiękochłonne możemy podzielić na dwie różne grupy. Jedna zamienia energię kinetyczną cząsteczek na energię cieplną, czyli spowalnia je; druga zamienia ciśnienie na energię kinetyczną, a następnie na energię cieplną.

Panel tłumiący, który opiera się na zasadzie spowalniania, nie zadziała, jeśli cząsteczki nie poruszają się lub poruszają się powoli. Wzdłuż ścian. Gdy nie ma ciśnienia akustycznego, tłumiki przekształcające ciśnienie nie będą działać (czyli daleko od ścian).


Wysokie/średnie częstotliwości mogą być traktowane za pomocą pierwszych paneli tłumiących, które spowalniają prędkość. Niskie częstotliwości mogą być skutecznie rozwiązane tylko za pomocą drugich paneli, które absorbują ciśnienie.

Czym jest partyzanckie audio?

Akustyka to skomplikowana nauka, która wymaga rozległej wiedzy z zakresu matematyki i fizyki, a także rozległej wiedzy o materiałach i jeszcze więcej doświadczenia. Doświadczenie to coś, co zwykli śmiertelnicy mogą łatwo zdobyć.

Oznacza to w zasadzie, że:

Nasz partner zmienia dźwięk w studiu, gdy słuchamy muzyki lub dźwięków w naszym studiu. Następnie obserwujemy, jak zmiany wpływają na dźwięk. Jeśli muzyka jest bardziej zrównoważona, szczegółowa i łatwo zrozumiała, to dana zmiana powinna zostać zachowana. Jeśli jest odwrotnie, należy jej unikać.

To jest zły pokój.

To jest pokój, który został potraktowany niewłaściwie.

Metody w skrócie

W ramach podsumowania, istnieje prosty sposób na modyfikację akustyki w pomieszczeniu.

  • Twój partner trzyma w ręku dużą, grubą poduszkę. Powoli przesuwa poduszkę wzdłuż ściany, najczęściej na wysokości Twoich uszu i w narożnikach. Zmiana będzie natychmiast widoczna.
  • Grube zasłony, dywany oraz miękkie fotele i leżanki mogą tylko pogorszyć sprawę. Tłumią one tylko wysokie częstotliwości.
  • Aby sprawdzić zniekształcenia spowodowane efektem filtru grzebieniowego, można położyć na biurku poduszkę.
  • Książki są wykonane z papieru, który jest wykonany z drewna. Ich ciężar właściwy wynosi od 0,7 do 1,2 g/cm3, co jest znaczące. Dobrze też tłumią fale dźwiękowe o niskiej częstotliwości.
  • Można je również wykorzystać do stworzenia pułapki basowej. Najlepiej umieścić je w narożnikach lub przed tylną i przednią ścianą. Między ścianą a panelami wygłuszającymi warto zostawić szczelinę 10-20 cm. Aby ustalić najlepsze rozmieszczenie, można również skorzystać z metody partyzanckiej.

Zaznacz miejsce, które uznasz za odpowiednie, dzięki czemu będziesz mógł umieścić tam element tłumiący lub usunąć wyparty.

Metoda ta stosowana jest przede wszystkim do poprawy akustyki w istniejącym pomieszczeniu. W tym przypadku możemy mówić jedynie o kompromisach. Pokój, który ma doskonałą akustykę, musi być specjalnie zaprojektowany i zbudowany na potrzeby studia. Podejście naukowe może być przydatne już w fazie planowania.

Wrażenia

Imprezowicze nie mają poważnego sprzętu pomiarowego, więc polegamy na naszych uszach. Można też zadzwonić do Perfect Acoustic. Niestety nie jest to dobry pomysł, gdyż nasz słuch jest subiektywny.

Na nasz słuch może mieć wpływ stan emocjonalny, zmęczenie, a także warunki akustyczne, na które byliśmy narażeni przed testem. Nasz słuch łatwo adaptuje się do zmieniających się warunków. Można to łatwo sprawdzić zmniejszając niską częstotliwość w posiadanym urządzeniu odtwarzającym o 6 dB. Następnie należy słuchać muzyki na tym ustawieniu przez około 10-20 minut.

Po 20 minutach bas nadal będzie obecny, ale jeśli korektor ustawiony jest na 0dB, zmiana będzie natychmiast odczuwalna. Możesz również zrobić to samo dla wysokich częstotliwości.

Dobrym pomysłem jest między innymi słuchanie muzyki referencyjnej podczas miksowania i robienie co najmniej 10 minut odpoczynku co godzinę. Zjawisko to można wyeliminować stosując metody wykluczające kompensację, np. zdolności Twojego mózgu.

Jest to pomieszczenie, które zostało poddane niewłaściwej obróbce.

Mikrofony mogą wykrywać częstotliwości obiektywnie i w sposób ciągły we wszystkich przypadkach.

Oprogramowanie Room EQ Wizard jest darmowe i możesz mierzyć dowolny obszar. Jeśli to możliwe, będziesz potrzebował tylko mikrofonu do pomiaru. System ARC-2 firmy IK Multimedia to najlepszy wybór, jeśli szukasz oprogramowania do autokorekty. MathAudio RoomEQ VST/AU i wtyczka Foobar2000 są darmowe. Za darmo można je pobrać: http://mathaudio.com/

Przyjrzyjmy się szczegółom

Wygoda posiadania pomieszczenia odsłuchowego w domowym studiu ułatwia osiągnięcie właściwego brzmienia. Wystarczy, że uzyskasz odpowiedni dźwięk wszędzie tam, gdzie miksujesz. To rozwiąże twój problem.

Najpierw przejrzyj to, co wiesz o najlepszym rozmieszczeniu monitorów i umieść je tam, gdzie są najbardziej efektywne.

Jest to kluczowe dla uzyskania wysokiej jakości odsłuchu.

Choć opinie są różne, ważne jest, aby oddzielić monitory od otoczenia za pomocą jakiegoś rozwiązania absorbującego drgania. Aby zapobiec uszkodzeniu obrazu stereo, ustaw meble, dywany i zasłony w pomieszczeniu, które jest symetrycznie podzielone na lewo i prawo. Jeśli meble mają coś zmienić po ich umeblowaniu, nie warto rozwiązywać problemów akustycznych w pustej przestrzeni.

Można to zrobić również metodą partyzancką.

Jeśli w pokoju jest podłoga z twardego drewna, warto położyć dywan pod krzesłem i biurkiem. Podczas oczekiwania trzymaj okna i drzwi zamknięte. Mogą one stworzyć dodatkową przestrzeń w Twoim pokoju i znacznie wpłynąć na akustykę.

Jeśli twój pokój jest mały (2x2 lub mniej) i ma drzwi rozmieszczone symetrycznie względem pokoju, można zostawić je otwarte, aby zwiększyć powierzchnię pokoju. Pozwoli to na osiągnięcie dobrej akustyki.

Możesz osiągnąć lepsze rezultaty, jeśli będziesz trzymał drzwi zamknięte podczas podejmowania ważnych decyzji dotyczących miksowania. Dobry inżynier dźwięku nie dba o estetykę studia.

Tłumienie odbić

Chcemy słyszeć tylko fale dźwiękowe wychodzące z głośnika (zielone Strzałki), dlatego pierwszym i najważniejszym krokiem w poprawie akustyki pomieszczenia, jest uniknięcie wczesnych odbić i refleksów. (czerwone Strzałki po lewej stronie).

Jeśli masz domowe studio, wytłumienie ich może być lepszym rozwiązaniem. Jednak nawet w ten sposób możemy osiągnąć świetne rezultaty. Materiał tłumiący (żółty prostokąt na prawej ścianie) pochłania pośrednią falę dźwiękową i nie odbija się od niej do naszych uszu. (Przynajmniej nie w takim samym stopniu).

Odbicia pierwotne nie ograniczają się do ścian bocznych. Mogą występować również na każdej powierzchni.

Na przykład, echo od sufitu pojawi się wcześniej, jeśli boczna ściana jest dalej niż sufit. Należy je zredukować, ale ponieważ słyszenie kierunkowe jest lepsze w poziomie niż w pionie, najpierw redukujemy odbicia z lewej i prawej strony.

Nasze biurko i mikser są również podatne na odbicia, ponieważ znajdują się blisko nas i naszych głośników. Można tego uniknąć tylko poprzez odpowiednie ustawienie sprzętu.

Pomiary akustyczne

Absurdalne jest pochłanianie wszystkich odbitych dźwięków. W ten sposób powstaje komora bezechowa, która nie nadaje się do słuchania nagrań muzycznych. Sposób pomiaru i wartość standardowego pogłosu (RT60), wymaganego dla wielkości pomieszczenia można znaleźć tutaj.
Musimy zastosować tłumienie zarówno po lewej, jak i po prawej stronie. Na zdjęciu widać różnicę.

Porowate materiały chłonne:

Problemy akustyczne przy średnich/wysokich częstotliwościach są spowodowane odbiciami. Wiemy o tym i musimy zmniejszyć ich prędkość. Można to rozwiązać kierując cząsteczki tak, aby uderzały w jak najwięcej ścian bez zmiany kierunku.

Muszą one przechodzić przez formacje rurowe. Jeśli skierujemy dźwięk przez taki materiał, cząstki poruszające się między włóknami i uderzające w nie nieustannie, stracą swoją energię kinetyczną i zwolnią.

Zdolność pochłaniania dźwięku przez otwartokomórkową piankę akustyczną wynosi ok. 80%

Montaż bezpośrednio na ścianie, grubość 10 cm
Grubość 5 cm Montaż bezpośrednio na ścianie twardej Skuteczność przy częstotliwościach wyższych niż 1000 Hz

Panele dźwiękochłonne Perfect Acoustic są bardziej skuteczne w redukcji niskich częstotliwości niż lekkie produkty innych producentów. Panel o grubości 10 cm wykonany z wełny akustycznej i umieszczony w odległości 10 cm od ściany jest prawie równy efektowi tłumienia panelu akustycznego o grubości 20 cm zamontowanego bezpośrednio na ścianie.

Zjawisko to można wytłumaczyć tym, że fale dźwiękowe podróżując przez materiał uderzają w ścianę i wychodzą z paneli tłumiących po tylnej stronie. Następnie są odbijane z powrotem, skąd muszą ponownie przejść przez panele tłumiące, podwajając w ten sposób dystans przebyty w materiale.

Ważne jest, aby wiedzieć, że gęstość materiału wykładziny wpływa na jej zdolność absorpcji, jak również na jej odbijanie.

Gęste i ciężkie materiały (70-90kg / m3) lepiej pochłaniają niższe częstotliwości, ale mogą odbijać wyższe częstotliwości. Dobrym przykładem jest pianka, xps, styropian i inne. Nie są one w stanie zredukować niskich częstotliwości.

Materiały o gęstości większej niż 48 kg/m3 będą wykazywać spadek chłonności.

Ważne jest, aby zrozumieć, że dywan, pianka i zasłona to nie to samo. Panele tłumiące wykonane z porowatego, cienkiego materiału nie są pułapkami basowymi. Potrzebny byłby grubszy, cięższy materiał dywanowy, który jest trudny do zastosowania w małych pomieszczeniach.

Należy pamiętać, że mimo iż są to materiały izolujące akustycznie, nie mogą zmniejszyć dźwięku wychodzącego z pomieszczenia. Mogą jedynie zmniejszyć ilość odbitego dźwięku. Jeśli chcemy stworzyć izolowane akustycznie pomieszczenie, będziemy potrzebowali innego rozwiązania, np. niezakłóconych nagrań.

Nie chcę lub nie muszę kupować urządzenia do nawilżania ....

Musimy się pogodzić z tym, że muzykę może zabić zła akustyka.

Pierwszą kwestią do przemyślenia

Praktycznym rozwiązaniem jest umieszczanie nawilżaczy w stojakach, dzięki czemu możemy łatwiej przemieszczać je po studiu, gdy metodą partyzancką próbujemy znaleźć ich optymalne położenie. Stojące nawilżacze są szczególnie przydatne w domowych studiach, które służą nie tylko do nagrań.

Możemy również usunąć wszelkie jednostki, które blokują nam drogę i umieścić je tam, gdzie są nam potrzebne, np. przed oknem lub drzwiami, tylko w czasie, gdy słuchamy lub miksujemy muzykę. Jednostki montowane w szafach rack są również bardziej wydajne niż montowane bezpośrednio na ścianie.

Znajdź główny punkt odbicia

Ten link może być użyty do obliczenia pierwszego punktu w odbiciu. Jednak łatwo jest określić go samodzielnie. Użyj sztuczki z lustrem, popularnej metody partyzanckiej!
Umieść swoją głowę i głowę przed głośnikami.
Twój partyzant umieszcza na ścianie lustro na wysokości głośnika i podchodzi do Ciebie, przesuwając je po ścianach.

Pierwsze odbicie następuje, gdy widzisz głośnik w lustrze. Dotyczy to obu głośników.

Znajdź główny punkt odbicia

W tym miejscu umieść średniej wielkości płytę absorpcyjną. 1x1m jest wystarczające. Nie musimy iść dalej. Jeśli masz mniejszą powierzchnię, środek Twojej płyty powinien znajdować się na tej samej wysokości co uszy i pokrywać się z tym zaznaczonym punktem. Tę samą zasadę należy zastosować do ściany po obu stronach.
Proces ten można obejrzeć na filmie w serii RODE Microphones Studio Rescue.

Echa wczesne słychać nie tylko z bocznych ścian, ale także z sufitu i tylnej ściany.

Powinieneś również wytłumić sufit nad głową, aby zmniejszyć wczesne echa. Można to zrobić w taki sam sposób jak wytłumienie ścian bocznych.

Panel tłumiący powinien być umieszczony nad głową. Jego środek musi pokrywać się z głową. Możesz przesunąć mniejszy panel w miejsce, w którym daje najlepszy dźwięk, stosując metodę partyzancką, jeśli twój panel jest zbyt mały.

Podobnie jak w przypadku paneli na ścianach bocznych, nie powinieneś mocować panelu bezpośrednio do sufitu. Zamiast tego pozostaw szczelinę 10-20 cm pomiędzy panelami tłumiącymi (i sufitem) a sufitem. Najlepiej jest zamontować panel tłumiący o grubości 20 cm lub więcej na suficie po przekątnej w rogu. Może to zredukować niższe częstotliwości. Aby uniknąć spadania sprzętu na głowę, należy pamiętać o prawidłowym montażu urządzeń na suficie.

IA