loader
Technologie

Jak zorganizować stanowisko pracy realizatora dźwięku monitorowego?

Alexey Beliy, inżynier dźwięku monitorowego, rezydent Dr.Head i gospodarz naszego kanału PRO Audio Dr.Head:

W każdym zawodzie i na każdym stanowisku pracy jednym z głównych warunków wydajności i jakości pracy jest organizacja miejsca pracy.

Nawet kiedy pracowałem w fabryce, zanim zacząłem kształcić się na inżyniera dźwięku, mój brygadzista kazał mi zwracać uwagę na to, jak zorganizowane jest moje miejsce pracy. Codziennie 15 minut przed i po pracy było czasem na rozłożenie odpowiedniego instrumentu i uporządkowanie go. Dzięki temu wszelkie prace zostały wykonane szybko i bezproblemowo, co pozwoliło mi na dysponowanie wolnym czasem.

Jest to zasada, której staram się przestrzegać i staram się pojawiać na planie od momentu dostarczenia sprzętu lub przygotowania scenografii. Tylko po to, żeby przygotować sobie przytulne gniazdko na próbę dźwięku i koncert.

Mówiąc o realizatorze dźwięku monitorowego, zawsze warto pamiętać, że musi on dbać o wiele miksów jednocześnie, a czasem dokonywać szybkich edycji wszędzie lub gdzieś selektywnie. Dlatego staram się mieć przed sobą maksymalną liczbę elementów, których potrzebuję.

1) Układ konsoli

Pierwszą rzeczą, na którą chciałbym zwrócić uwagę, jest położenie konsolety mikserskiej. Powinien być w linii wzroku z wykonawcą i dobrze jest widzieć cały zespół - muzyk podczas występu jest zajęty i nie będzie mógł podejść i powiedzieć co trzeba dodać lub odjąć. Na ratunek przychodzą wizualne wskazówki, które pomagają zrozumieć, co należy zmienić w miksie. Dlatego tak ważne jest, abyśmy się widywali.


Na zdjęciu 1a/c przykład lokalizacji: wszystkie stojaki ze sprzętem odsłuchowym i mikrofonami radiowymi znajdują się za ekranami na scenie, ich stan monitoruję poprzez oprogramowanie zdalnego dostępu - tutaj jest to Shure WWB. W tym konkretnym przypadku był to jedyny punkt, w którym ja widzę muzyków, a oni mnie. Dla większej wygody dostarczono mi monitor (fot. 1c) z PTS (mobilne studio telewizyjne) z transmisją, na którym mogłem widzieć i śledzić ruchy artysty po scenie. Na zdjęciu 1a w lewym dolnym rogu widać drabinkę, za pomocą której mogłem szybko dostać się na scenę.


2) Układanie przewodów

Musisz być w stanie szybko i sprawnie dostać się na scenę. Przy ustawianiu stojaków na sprzęt i przewodów warto zostawić nieco więcej niż metr szerokości, a jeśli konsoleta znajduje się poniżej poziomu sceny - zastosować stopnie. Podczas strojenia często trzeba przechodzić do pozycji wykonawców - lepiej robić to wygodnie. A podczas koncertu może się okazać, że trzeba będzie szybko dostać się w dowolne miejsce na scenie :)

3) Przestrzeń pod konsolą

Bezpośrednio pod konsolą nie powinny znajdować się rozgałęźniki ani nic, co wymagałoby pilnego dostępu i długiego majstrowania. Nie zawsze dobrym pomysłem jest mieć kogoś między nogami podczas pracy (jak to się zdarza :) ), ponieważ będziesz musiał odejść od konsoli lub odwrócić swoją uwagę od pracy. Wzmacniacze, owszem, można, ale uwaga, nagrzewają się, czasem bardzo. Od czasu do czasu trzeba podejść do konsoli od strony złączy, należy zostawić na to przynajmniej trochę miejsca.

4) Prawa/lewa

W czasach analogowych zawsze trzeba było myśleć o odpowiednim ustawieniu racków, ponieważ wszystkie instrumenty były zewnętrzne. Biorąc pod uwagę, że jestem praworęczny, zawsze starałem się umieszczać to, co wymaga najwięcej uwagi po prawej stronie - na przykład przetwarzanie dynamiki i/lub playbacki, podczas gdy korektory graficzne mogą być umieszczone po lewej stronie lub niżej w racku. Nie zawsze da się to zrobić dokładnie, ale warto do tego dążyć. Ponadto od tego czasu nie leniwie podpisuję wszystkie instrumenty, do których dołączone są fizyczne wejścia/wyjścia, więcej etykiet - łatwiej znaleźć :)

5) Uwzględnij wysokość

Liczy się też wysokość, ja musiałem bezmyślnie skakać z instrumentem w górze, a potem stawiać go na schodach :)

Tak, oczywiście, teraz, gdy praktycznie wszystko jest bezpośrednio w konsoli, nie potrzeba aż tylu zewnętrznych urządzeń, ale ja wolę mieć wszystko w zasięgu wzroku. Z reguły są to wszystkie używane systemy radiowe i wzmacniacze. Istnieją obecnie aplikacje producentów, które pozwalają zebrać prawie wszystkie potrzebne informacje na monitorze komputera lub ekranie Ipada i mieć je przed sobą.

Pamiętaj, aby za każdym razem, gdy ustawiasz swoje stanowisko pracy, ocenić, jak Ci wygodnie i czy wszystko jest łatwo dostępne. W następnej części opowiem Wam jak składam sesję na pilocie i na jakie rzeczy staram się zwracać uwagę.