loader
Kino domowe

Poprawianie pokoju za pomocą korektora: błogosławieństwo czy oszustwo?

Korekcja pomieszczenia za pomocą korektora

Cel i zastosowanie korektora

W ciągu ostatnich 100 lat odbyło się wiele artykułów i debat na ten temat. Ale fakty pozostają niezmienne. Żaden program nie może zmienić akustyki w pomieszczeniu. Może jedynie ingerować w nią.

Dla nas najważniejsze jest posłuchanie nagrania w oryginalnej formie. To powszechny pogląd na rynku high-end.

Dlatego bardzo niewielu audiofilów używa oprogramowania EQ lub urządzenia do korekcji pomieszczenia.Niestety, jest to duży błąd. Nawet jeśli masz panele akustyczne i pomiary, lub jeśli twoje brzmienie jest już dobrze ugruntowane przez panele akustyczne i pomiary, nadal istnieją różnice częstotliwości, które warto naprawić.

Dostępne są programy komputerowe, takie jak na przykład APO Equalizer.

Dirac live mini-dsp to świetna propozycja dla fanów analogu. Potrafi obsłużyć do 8 kanałów, nawet gdy słuchacz nie słyszy żadnego z nich.
Obecnie prawie wszystkie avrs i komputery są wyposażone w program do korekcji pomieszczenia. Audyssey MultEQ jest jednym z przykładów. Dirac Live, MCACC i ARC to kolejne.

Equalizer korekcji akustyki pomieszczenia-Mikrofon miernika akustycznego

Pomiar mocy akustycznej przez Audyssey jest bardzo niedokładny. Wyniki pomiarów są za każdym razem inne.

Programy te są błędnie przedstawiane jako programy do korekcji pomieszczenia. Można je wykorzystać jedynie do ustawienia wartości ciśnienia akustycznego. W bardziej zaawansowanym przypadku moglibyśmy zsynchronizować np. przesyłanie impulsów . : Dirac live

Laik pyta: Dlaczego to jest złe?

Programy te mogą korygować jedynie ciśnienie akustyczne. Nie mogą skorygować pogłosu lub fal stojących, ani dużych odchyleń w poziomach dźwięku spowodowanych pogłosem. Programy EQ identyfikują te odchylenia jako błędy i zmniejszają lub zwiększają ciśnienie akustyczne w celu zmniejszenia lub zwiększenia odchyleń. Odchylenia te mogą wynosić nawet 15-20 dB.

Te zmniejszenia i zwiększenia mogą ukryć częstotliwości, które nie są błędami i spowodować przesunięcia fazowe, jak również zniekształcenia.

Zobacz przykład krzywej ciśnienia akustycznego, oraz błąd jaki powoduje.

W tym pomiarze widać duży spadek w przedziale 40-90Hz, powodujący deficyt 10 dB.

Pomiar akustyczny Wartość ciśnienia akustycznego

Przed obróbką akustyczną
Na poniższym zdjęciu widzimy stojak hifi obok głośnika. Dźwięk odbity od jego boku jest następnie pochłaniany przez dochodzący z niego dźwięk, powodując zanik ciśnienia akustycznego.

Umieszczenie panelu z materiału akustycznego w pobliskim punkcie odbicia

Możemy zredukować odbicia od stołu umieszczając panele akustyczne w pobliskich punktach odbicia, jak pokazano w naszym przykładzie.

Możemy zobaczyć redukcję spadku, gdy ponownie dokonamy pomiaru.

Pomiar akustyczny Wartość ciśnienia akustycznego

Program equalizera interpretuje ten spadek jako nieprawidłowy sygnał i podnosi interwał, który jest niewystarczający. Powoduje to powstanie dużych zniekształceń.

Co to jest opóźnienie i przesunięcie fazowe w DRC?

Kiedy program EQ zaczyna zmieniać wartości ciśnienia akustycznego, mamy do czynienia z przesunięciem fazowym (Phase Shift). Program EQ zmienia nie tylko poziomy sygnału, ale także wartości fazowe i zniekształcenia. Przesunięcie fazowe będzie "bardziej strome" i większe, jeśli zmiany poziomu są większe.

Poniższy rysunek pokazuje jak zmienia się faza wraz ze zmianą ciśnienia akustycznego:

Na tym etapie dokonuje się obróbki akustycznej.

Jest to czas na zastanowienie się nad akustyką pomieszczenia.
Fale stojące lub dźwięk odbity od pobliskiego obiektu mogą spowodować wygaszenie do 10 dB. Program Eq będzie próbował to skorygować, podnosząc 10 dB. Powoduje to duże zniekształcenia, wraz z przesunięciem fazowym. Jeśli jednak umieścimy w tym miejscu membranę akustyczną lub panel, może ona zmniejszyć lub wyeliminować to odbicie.

Bas może odbić się do 100 razy wokół pokoju w ciągu sekundy, zanim całkowicie zwolni. Powoduje to wiele wygaszeń i spadków wartości ciśnienia akustycznego. Dlatego właśnie widzimy wzór zygzakowaty.

Ustawienia pomiarów akustycznych

Krzywa ciśnienia akustycznego
Jeśli pomieszczenie zostało poddane remediacji akustycznej, to powinniśmy słyszeć zrównoważony, równomierny dźwięk we wszystkich częściach przestrzeni. Mogą występować niewielkie różnice rzędu kilku decybeli. Jeśli będziemy chodzić po pomieszczeniu, które nie jest uzdatnione akustycznie lub ma niewłaściwe pochłaniacze dźwięku, zostaniemy ogłuszeni dudniącym basem. W ostatnim scenariuszu możemy ustawić zrównoważony dźwięk tylko w jednej pozycji odsłuchowej.

Nie należy zapominać o punktach odbicia.

W pomieszczeniu znajduje się co najmniej osiem głównych punktów odbicia. Odbicia dźwięku są odbierane jako mieszanina dźwięków. Te odbicia nie są obsługiwane przez programy.

Pomiary akustyczne - powierzchnie cis-refleksyjne

Odbicia dźwięku

Jakie są zalety programów korekcyjnych?

Odzwierciedlają one odchylenia krzywej ciśnienia akustycznego w przeciwnym kierunku. Nie korygują błędu, a zamiast tego zajmują się znakiem. Nie poprawi to transmisji sygnału naszego głośnika ani akustyki w naszym pomieszczeniu.

Jeśli pomiary akustyczne wskazują na szczyt w pozycji słuchacza przy pewnej częstotliwości, przyczyną jest zazwyczaj akustyka, ponieważ wiele odbić oddziałuje bezpośrednio na falę dźwiękową. W takich przypadkach korekcja zmniejszy poziom śladu, który powoduje problem, tak aby ciśnienie odniesienia pojawiło się w miejscu słuchacza. Nie zmieni to jednak niezrównoważonej proporcji dźwięku bezpośredniego i odbitego.

Program do korekcji pomieszczenia może jedynie skorygować ciśnienie akustyczne w miejscu, w którym znajduje się słuchacz. Nawet w odległości zaledwie 10 cm powstaje zupełnie inny obraz dźwiękowy.

Dlaczego powstają urządzenia i programy do korekcji akustyki pomieszczenia?

Idealne pomieszczenie (lub kino domowe, hi-fi, czy studio) nie istnieje.

Nawet jeśli zapewnimy naszemu pomieszczeniu idealne zabiegi akustyczne, nie uzyskamy idealnej krzywej ciśnienia akustycznego. Każde pomieszczenie ma unikalną krzywą częstotliwości ze szczytami i dolinami wynikającymi z jego długości, szerokości i wysokości. Nie możemy tego poprawić za pomocą paneli akustycznych lub pochłaniaczy dźwięku. Do skorygowania tych problemów można użyć oprogramowania korygującego pomieszczenie. Jest ono wysoce zalecane.
Możemy poprawić jakość dźwięku poprzez wprowadzenie drobnych zmian w dźwięku.

W niektórych przypadkach wymiary pomieszczenia nie są wystarczająco duże, aby pomieścić głośnik, a więc powstaje bas poniżej 100 Hz. Jest to bardzo trudne do tolerowania. W takich przypadkach panel pochłaniający dźwięk nie jest wystarczająco skuteczny. Nie mamy innego wyjścia, jak tylko obniżyć częstotliwości powodujące problemy.

Przyjrzyjmy się zaletom, jak również wadom.


Czego nie może zrobić elektroniczna korekcja pomieszczenia?

Nie może zredukować pogłosu w pomieszczeniu, wyeliminować fal stojących, ani zakryć odbić.
Nie może naprawić zniekształceń w sprzęcie elektronicznym, takim jak wzmacniacze, AVR, DAC i wszystkie urządzenia odtwarzające.
Nie można skorygować ani zmienić wady brzmienia głośników i kabli.


Czym jest elektroniczna korekcja akustyki pomieszczenia?

Podstawowe programy EQ zmieniają tylko ciśnienie dźwięku.
Programy DRC, które są bardziej poważne, mogą również zająć się przenoszeniem impulsów i fazą, aby poprawić dynamikę i czystość dźwięku.
Wyrównaj częstotliwości w pomieszczeniu, które powodują problemy.

Następnie,

Wygląda na to, że jestem przeciwny programom do wyrównywania pomieszczeń.
Nie jest to wcale prawdą. Są one również niezastąpione w akustyce studyjnej, jak i w środowisku audiofilskim. Chciałem pokazać, że programy te nie mają omnipotencji i nie zastąpimy akustyki pomieszczenia prostym programem. Używam wielu equalizerów dla audiofilów i audiofilskiego kina domowego.

Pomimo posiadania niemal idealnych krzywych, moje dedykowane kino domowe nadal ma spadek częstotliwości pomiędzy 45 a 80 Hz. Problem konstrukcyjny uniemożliwia skorygowanie tego przez jakikolwiek panel akustyczny. Dlatego używam Dirac Live mini-DSP z 8 kanałami. https://www.soundimports.eu/en/ddrc-88a.html

APO Equalizer, który jest zintegrowanym programem w Windows, był najbardziej przydatnym programem, którego używałem przed mini dsp. Doskonale sprawdza się jako equalizer parametryczny. Do tego setupu niezbędny jest program Room EQ Wizard, który można pobrać tutaj za darmo.

Equalizer APO nie ma żadnego wpływu na jakość dźwięku po instalacji. Mam naprawdę dobry, ale stary Linn sizmik bez kontrolera fazy, więc nie miałem innego wyjścia jak przesiąść się na mini dsp, aby poprawić transfer impulsów i naprawić mój problem z przesunięciem fazowym.

Codziennie odwiedzam studia i high-endowe pokoje muzyczne i muszę przyznać, że z Dirac Live Mini DSP anomalie w obsługiwanych przeze mnie pomieszczeniach mogłyby zostać poprawione.

Dziękuję za przeczytanie.

Zachęcamy do pozostawienia komentarzy poniżej.

Autor Robert Polgar

IA