loader
Technologie

Targi elektroniki użytkowej i fotografii 2012

Consumer Electronics & Photo Expo to nazwa kilku wystaw odbywających się jednocześnie. Wszystko zaczęło się jako osobne wystawy organizowane w różnym czasie. Jeśli chodzi o dźwięk, to odbył się Hi-Fi Show w hotelu Sofitel. Później, wraz z pojawieniem się DVD i rozwojem kina domowego, profil wystawy zaczął się rozszerzać, a wraz z nadejściem technologii cyfrowej nazwa wystawy zmieniła się na HDI Show (Hi-Fi Digital Install).

Ponieważ liczba wystawców na HDI Show rosła z roku na rok, hotel nie był już w stanie pomieścić tak dużej liczby uczestników. Do rozbudowy ekspozycji wykorzystano dopiero co ukończony Crocus Expo.

W rezultacie wystawa odbywała się w dwóch miejscach jednocześnie, w hotelu Sofitel, z drogimi głośnikami Hi-End i kinami, oraz w Crocus Expo, z technologią konsumencką, bardziej mainstreamową i niedrogą.

Nie było to zbyt wygodne, bo w pobliżu Crocus Expo nie było metra i trzeba było dojeżdżać w korkach. Ze względu na dużą odległość między hotelem a Crocus Expo (mierzoną w 2-3 godzinach podróży), na całą wystawę trzeba było przeznaczyć dwa dni.

Wkrótce wystawa fotograficzna zaczęła odbywać się w tym samym czasie co HDI Show, a w zeszłym roku dokonano kolejnej zmiany nazwy, łącząc całkowicie obie wystawy. Szczerze mówiąc jest to ruch kontrowersyjny, ponieważ z jednej strony nazwa odzwierciedla większą skalę wystawy, a z drugiej strony nowa nazwa nie mówi nic o ekskluzywnych i zaawansowanych produktach w dziedzinie audio, pozycjonuje wystawę jako skupioną bardziej na tanich produktach. W pewnym stopniu udział sprzętu audio jest z roku na rok coraz mniejszy. Konsolidacja ta pozwala jednak na zwiększenie liczby zwiedzających i zainteresowania wszystkimi powiązanymi dziedzinami, co daje pewne korzyści zarówno wystawcom, jak i zwiedzającym.

Od czasu ukończenia budowy hotelu Aquarium, cała branża Hi-End przeniosła się do niego, a część wystawowa została przemianowana na Premium Hi-Fi & Home Theatre. Akwarium ustępuje Sofitelowi, nie ma dużych rozpiętości i skali, ale pokoje pozostają podobne i można dokonać rzetelnej oceny w tym samym stopniu. Z kolei Sofitel może być teraz wspominany jako "trawa kiedyś była bardziej zielona". Być może, jeśli branża audio w naszym kraju będzie bardziej rozwinięta, dawną świetność przejmie rosyjska wystawa Hi-End w hotelu o bardziej odpowiednich wnętrzach, albo Premium Hi-Fi & Home Theatre wyjdzie poza ramy obecnej wystawy.

Zobaczmy, co ciekawego można było zobaczyć w pawilonie 8 "audio dla mas".

Atmosfera była dość elegancka i odświętna. Wokół sali nie było żadnych głośnych dźwięków, co pozwalało na słuchanie nawet otwartych słuchawek.

Największe stoisko miała firma Sony, która zaprezentowała szeroką gamę swoich produktów, od przenośnych odtwarzaczy po projektory filmowe.

Wśród słuchawek zaprezentowano serię XB, wyposażoną w duże, miękkie poduszki nauszne. Slogany reklamowe twierdzą, że słuchawki te wytwarzają głęboki bas i są wysoce odporne na zakłócenia. W rzeczywistości słuchawki mają zwykłą izolację szumów, która ustępuje profesjonalnym modelom zamkniętym, a miękkie poduszki nauszne dość skutecznie pochłaniają niskie basy. Główną zaletą serii jest wygodne dopasowanie i dobrze zbalansowane brzmienie.

Oczywiście na targach zaprezentowano również nowości z serii MA: MDR-MA900, MA500, MA300 i MA100, które na europejskim rynku pojawią się w maju. Udało nam się złapać najwyższy model z gamy, aby przyjrzeć się mu z bliska.

Słuchawki z tej serii są lekkie i wszystkie są modelami otwartymi. MA100 to najmłodszy model, którego specyfikacja określa pasmo przenoszenia od 12 do 22.000Hz, czułość 100dB/mW (113dB/V) przy impedancji 40 omów. Przewidywany koszt słuchawek to około 1200 RUB.

MA300 ma nieco wyższą czułość 102dB/mW (116dB/V) przy tych samych 40 omach i szersze pasmo przenoszenia od 10 do 24000Hz za cenę 2000 rubli. MA500 ma deklarowaną czułość 104dB/mW (118dB/V), zakres częstotliwości od 8 do 25000Hz i spodziewaną cenę 4000 RUR.

Topowego modelu MDR-MA900 łatwiej było posłuchać na stoisku Doctorhead, podłączonego do dobrej jakości źródła - Asusa Xonar Essence One. Cechą charakterystyczną MA900 jest konstrukcja z otwartą poduszką, która zazwyczaj zapewnia bardziej przestrzenny dźwięk. Przy całkowicie otwartej konstrukcji często cierpi na tym basowa część linii. Aby skompensować zakres niskich częstotliwości, MA900 wyposażono w 70-milimetrowe przetworniki o paśmie przenoszenia od 5 do 40 000 Hz. Tak duży rozmiar jest rzadko spotykany w całej gamie słuchawek, a standardowa średnica nakładek słuchawkowych mieści się w rozmiarach 40mm i 50mm. W pozostałych słuchawkach serii MA zastosowano przetworniki 40 mm.

Czułość słuchawek ma wynosić 104dB/mW (123dB/V) przy 12 omach. Jest to dość niska impedancja, a co za tym idzie wysoki poziom czułości. Zasadne jest polecanie słuchawek do użytku ulicznego i domowego, podłączonych do sprzętu przenośnego. Otwarta konstrukcja czyni te słuchawki bezużytecznymi w metrze i w komunikacji miejskiej, ale są idealne do użytku na podwórku lub na spacerze. Brak izolacji akustycznej zapewni dobrą słyszalność dźwięków wokół, a wysoka czułość pozwoli na uzyskanie akceptowalnej głośności z większością przenośnych odtwarzaczy i telefonów.

Jednak wydajność w dużym stopniu zależy od użytego stanowiska badawczego, a porównywalność wyników jest najbardziej istotna w obrębie jednego stanowiska badawczego. Nie mamy danych na temat tego, z jakiego stanowiska testowego korzystała firma Sony, ale dzięki naszemu wewnętrznemu laboratorium pomiarowemu upewniliśmy się, że specyfikacje są zbliżone do normy IEC 60268-7.

Nasze dane z dwóch stanowisk testowych, płaskiego i z atrapą głowy (HDM1), pokazały czułość około 94dB/mW (113dB/V), czyli niższą niż twierdzi Sony. W sumie, jak na słuchawki z dużą średnicą membrany, czułość jest na OK poziomie. Niskie częstotliwości naturalnie schodzą w dół, rzędu 10-12dB na oktawę, więc słuchawki raczej nie będą zmęczone przez infra-niskie częstotliwości. Głębokiego basu nie należy się spodziewać, mimo podanych w specyfikacji 5 herców.

Niewykluczone, że w późniejszym terminie opublikujemy osobną recenzję tych słuchawek. Przewidywany koszt MA900 to 13000 rubli.

Kolejną nowością jest seria słuchawek XBA, która obejmuje modele armaturowe. Ich cechą charakterystyczną jest zastosowanie własnych sterowników armaturowych Sony. XBA-4 wykorzystuje cztery przetworniki i prawdopodobnie będzie konkurować z Westone 4, który również wykorzystuje cztery przetworniki.

Ciekawe, że zwykle głośniki niskotonowe są większe, a wysokotonowe mniejsze. Wszystkie sterowniki Sony mają taki sam rozmiar. Technik Sony wyjaśnił, że w przetwornikach zastosowano płyty membranowe o różnej grubości i gęstości, które działają efektywnie w swoich zakresach częstotliwości.

Słuchawki posiadają szeroką tubę dźwiękową, więc powinna być dobra kompatybilność z większością słuchawek dostępnych na rynku. Dopasowanie słuchawek jest dość wygodne, na ergonomię nie można szczególnie narzekać.

"Russian Game" zaprezentował topowe i popularne modele Beyerdynamic, podłączone do markowych wzmacniaczy.

Słuchawki Beyerdynamic T70 zostały zaprezentowane w pracy zawodowej. Model ten jest pośredni pomiędzy flagowym T1 a popularnymi DT770 i DT770 Pro. Główną zaletą jest zastosowanie technologii Tesla, gęstszego strumienia magnetycznego, który pozwala na bardziej precyzyjne sterowanie membraną głośnika.

Sennheiser zaprezentował HD700, najnowszą tegoroczną nowość. Podobnie jak T 70, jest to model pośredni pomiędzy starszym asortymentem (300-400$) a droższym flagowym HD 800.

Wzornictwo i wygląd słuchawek zaczerpnięto z modelu HD 800. Ze starej linii kapsuły mają tradycyjny kształt, natomiast w HD 800 zastosowano głośniki o konstrukcji Double Ring. W porównaniu z modelami HD 600 i HD 650, model HD 700 charakteryzuje się ulepszonym rdzeniem magnetycznym i mniejszymi zniekształceniami. Ogólnie rzecz biorąc, HD 700 jest wart rozważenia jako rozszerzenie serii HD 600 / HD 650.

Interesujący nowy produkt firmy TDK, oprócz przyjemnego wyglądu ... zawiera opcjonalny przełączalny pilot zdalnego sterowania. Jeśli pilot jest włączony, może pełnić funkcję regulatora głośności oraz regulatora tonów niskich i wysokich. W jakim stopniu zmienia się jakość dźwięku po włączeniu pilota na wystawie nie udało nam się zrozumieć, poczekamy aż nowość znajdzie się w naszych rękach i na stanowisku pomiarowym.

Pioneer postawił na słuchanie słuchawek z konsol DJ-skich. Dodatkowo można było słuchać z odtwarzacza z osobno zawieszonych słuchawek.

Stoisko Doctorhead wyróżniało się pod względem ilości słuchawek i ich ceny, z produktami na poziomie hotelu Aquarium, ale w ramach targów konsumenckich.

Stoisko nie było puste, jednych przyciągnął nietypowy wygląd słuchawek, a innych, którzy rozumieją słuchawki, rzadkość i koszt wystawionych egzemplarzy.

Mimo, że w tej hali skupiono się na segmencie budżetowym, wielu zwiedzających nie było zdezorientowanych cenami STAX-a, HD 800, T1, LCD-3.

Co można było zobaczyć na stoisku? Topowy model STAX SR-009 oraz wzmacniacz STAX SRM-007t II. Wśród słuchawek elektrostatycznych zdecydowanie najdroższy model.

Sennheiser HD 800 to jedne z najpopularniejszych uniwersalnych słuchawek dynamicznych wśród topowych modeli. W modelu HD 800 zastosowano unikalną technologię podwójnego pierścienia, która pozwoliła uzyskać ogromną powierzchnię membrany. Ze względu na dużą powierzchnię, przetworniki są ustawione pod kątem i dalej od ucha, co daje szeroką panoramę bez spadku zakresu częstotliwości.

Zastosowano wzmacniacze słuchawkowe firm SPL i Burson Audio.

SPL Phonitor pozwala na precyzyjne dostrojenie panoramy, umożliwiając przybliżenie dźwięku ze słuchawek do głośników. Istnieje wiele ustawień i nie trzeba długo czekać, aby znaleźć odpowiednie dla siebie.

Phonitor posiada dwie wersje różniące się wyglądem. SPL Phonitor 2731 jest w całości czarny, a SPL Phonitor 2730 jest w jasnym kolorze z dodatkowymi pokrętłami.

W demo Burson Audio HA-160D można zobaczyć wnętrze urządzenia. Generalnie w HA-160D zastosowano wiele ciekawych rozwiązań, takich jak dyskretna regulacja głośności, która zapewnia minimalne niezrównoważenie kanałów w każdym położeniu gałki głośności.

SPL 2Control jest przeznaczony przede wszystkim do domowego studia. Dwa wyjścia słuchawkowe z niezależnymi regulatorami głośności oraz regulowane wyjście na głośnik aktywny (monitory). W domu, poza studiem, wzmacniacz pozwoli parze na komfortowe oglądanie w nocy filmu na słuchawkach bez budzenia sąsiadów.

W czołówce amerykańskich słuchawek planarnych (izodynamicznych) znalazły się Audeze LCD-3 z membraną Lotus. Są to zdecydowanie najdroższe słuchawki izodynamiczne dostępne na rynku.

Na stoisku można było porównać brzmienie z dobrze nam już znanym modelem LCD-2.

Beyerdynamic T1 jest bezpośrednim konkurentem Sennheisera HD 800, który posiada te same kątowe przetworniki, ale półzamkniętą konstrukcję z częściową izolacją szumów i zastrzeżoną technologią Tesla.

Słuchawki Beyerdynamic T5s zostały zaprojektowane do użytku przenośnego, charakteryzują się niską impedancją i wysoką czułością. Jest idealnym towarzyszem dla takich odtwarzaczy jak Colorfly C4 Pro, HiFiMan HM 801 i iBasso DX100.

Colorfly C4 Pro i Colorfly CK4 były wszechobecne jako źródła dźwięku dla słuchawek. Tych graczy można było usłyszeć z całą gamą Westone.

Zasilanie urządzeń odbywało się poprzez specjalne filtry ISOL z odpowiednimi kablami.

Tłumy na stoisku sprzyjały wymianie zdań, a każdy miał swoje zdanie na temat tego, co brzmi najlepiej.

Z nowych produktów Audio-Technica można było zobaczyć model ATH-TAD300. To niedrogi model zamknięty o impedancji 34 omów, czułości 93 dB/mW (108 dB/V). Wykorzystuje kapsuły o średnicy 40 mm.

Na stoisku Creative'a można było zapoznać się z różnymi słuchawkami, teraz firma ma starszy model wśród słuchawek dousznych - Aurvana 3, niedrogi model armaturowy. Firma nie zamierza na razie wchodzić w droższy sektor i dlatego rozszerza swoją linię pełnowymiarowych słuchawek.

Wśród akcesoriów można było zobaczyć różne obudowy, które zostały zademonstrowane w środowisku pracy.

Ciekawie było zobaczyć kolumny nowych firm, w których wyraźnie widać było różnych producentów, na przykład wstęgowe głośniki wysokotonowe Quadral firmy Hi-Vi.

W hotelu Aquarium było dość tłoczno. Atmosfera była podobna do tej z poprzednich lat, przyjemna i swobodna.

Piękny Onkyo, tak podobny do mojego Technicsa z używanymi w recenzjach wskaźnikami strzałkowymi.

Mała wysepka retro sprzętu, dla tych, którzy pamiętają, że kiedyś wszystko brzmiało duszniej i cieplej.

Ogólne brzmienie akustyki zależy przede wszystkim od tego, czy wystawcy zadbali o odpowiednie wygłuszenie pomieszczenia. Tych "opiekuńczych" było około jednej trzeciej. Jednak celem większości było przypomnienie o sobie i pokazanie nowości, a dla bardziej szczegółowych odsłuchów wizyta w ich salonie.

Niewiele było pięknych kolumn o nietypowych konstrukcjach, przeważały standardowe prostokątne skrzynki.

Nikt nie prezentował słuchawek w ramach tegorocznego Premium Hi-Fi w Akwarium.

McIntosh to jedna z najbardziej znanych amerykańskich marek, postrzegana jako legenda na miarę Harleya-Davidsona.

O komponentach TAD można było dowiedzieć się od przedstawiciela firmy, który prowadził prezentację. Językiem prezentacji był angielski, a jeśli ktoś nie rozumiał bez tłumaczenia, to roztropnie udawał, że wszystko rozumie.

Spotkałem też znajomy system głośnikowy Musatova Konstantina ze wzmacniaczami Dark Angel, którego słuchałem niedawno na wystawie Russian Hi-End. Głośniki były już wcześniej bardzo znane, ponieważ podczas konstruowania pierwszej pary, na każdym etapie zamieszczano szczegółowe zdjęcia montażu obudowy, eksperymenty na głośniku średniotonowym i stos wykresów z pomiarami.

Ciekawe rozwiązania z kolumn naściennych, z wieloma głośnikami basowymi skierowanymi do siebie, aby skompensować rezonanse głośników.

Firma T&A została zapamiętana jako wzorcowy projekt cyfrowo i nowocześnie zorientowanych jednostek lampowych. Szkoda, że nie ma więcej takich producentów.

Podsumowując, wystawa rozwija się i ewoluuje. W tym roku na większej ilości stoisk można było usłyszeć słuchawki z własnych źródeł, co jest dużym plusem. Poziom hałasu był niższy. Zobaczymy, jakie nowości zostaną zaprezentowane w przyszłym roku i jak bardzo rozwinie się rynek sprzętu audio.