loader
Kino domowe

THX

Logo THX można zobaczyć na procesorach surround, wzmacniaczach i głośnikach. Logo to oznacza kilka rzeczy: (1) Komponenty spełniają pewne wysokie standardy wydajności kina domowego, które w przypadku amplitunerów A/V i procesorów dźwięku przestrzennego obejmują surowe wymagania dotyczące poziomów elektrycznych, mocy wyjściowej i impedancji, co zapewnia maksymalny headroom, minimalny poziom szumów i spójną wydajność w całym łańcuchu odtwarzania; (2) Produkty muszą zawierać pewne cechy konstrukcyjne i funkcje (niektóre z nich są zastrzeżone dla THX).Cel programu certyfikacji THX jest dwojaki:Â A) stworzenie produktów, które przełożą standardową ścieżkę dźwiękową filmu na to, co mieliśmy usłyszeć; oraz B) zapewnienie, że wszystkie te produkty będą ze sobą idealnie współpracować. Specyficzne dla dekoderów dźwięku przestrzennego są "Postprocesy" THX:

Timbre Matching zmienia brzmienie kanałów surround, uwzględniając fakt, że źródła znajdujące się za nami brzmią inaczej niż te przed nami. Sprawiając, że kanały surround brzmią bardziej podobnie do kanałów frontowych, tworzona jest bardziej płynna przestrzeń dźwiękowa.

Funkcja Adaptive Decorrelation została pierwotnie stworzona w czasach świetności systemu Pro Logic. Zapobiega on monofonicznemu brzmieniu kanału surround poprzez subtelną zmianę czasu i fazy dwóch głośników surround. Ponieważ ścieżki dźwiękowe 5.1 mogą czasami zawierać informacje surround mono, obwód adaptacyjnie włącza się tylko wtedy, gdy jest to właściwe dla takiego materiału.

Układ Re-Equalization dokonuje specyficznego wyciszenia informacji o wysokich częstotliwościach w celu uwzględnienia faktu, że kina domowe odbijają i podtrzymują energię wysokich częstotliwości w znacznie większym stopniu niż prawidłowo skonfigurowane pomieszczenia mikserskie lub sale kinowe. Bez Re-EQ, jesteśmy zmuszeni do ściszania głośności w odpowiedzi na nieprzyjemne wysokie tony, przez co umykają nam bardziej subtelne elementy ścieżki dźwiękowej.

Zarządzanie basem, obecnie standard w większości procesorów dźwięku przestrzennego, jest czymś, co THX nakazał już dawno temu. Częstotliwość zwrotnicy (częstotliwość, powyżej której dźwięk trafia do głównych głośników i poniżej której trafia do subwoofera) i nachylenie zbocza (jak stroma jest zmiana powyżej i poniżej częstotliwości zwrotnicy, wyrażona w dB na oktawę) dla zarządzania basem THX są bardzo specyficzne. Składa się ono z dolnoprzepustowego (24 dB/oktawę) 4. rzędu (80 Hz) do subwoofera i górnoprzepustowego (12 dB/oktawę) 2. rzędu do dowolnego kanału głównego ustawionego jako "Mały". Niedopasowanie nachylenia zboczy jest podyktowane oczekiwaniem na głośniki główne THX, które wykazują własny roll-off 2. rzędu (2. rząd + 2. rząd = 4. rząd).

Wyrównanie czasowe kanałów jest czymś, co jest obecnie nieco powszechne, ale co THX nakazał na samym początku. Polega to na ustawieniu odległości między głośnikami w menu procesora lub amplitunera w taki sposób, aby opóźniał on dźwięk do głośnika znajdującego się bliżej użytkownika bardziej niż do głośnika znajdującego się dalej od niego. Dzięki temu dźwięk ze wszystkich głośników dociera do uszu w odpowiednim czasie.

THX Ultra2 Cinema/Music/Game to autorski system dekodowania dźwięku przestrzennego firmy THX, który potrafi przetworzyć ścieżkę dźwiękową 5.1 na 7.1 (występuje tylko w produktach THX Ultra2, a nie w oryginalnych produktach Ultra lub Select).

Swego czasu produkty THX były znacznie droższe, ale to już nie jest prawdą. Amplitunery A/V z certyfikatem THX Select są dostępne w cenie poniżej 1000 dolarów, a praktycznie wszystkie dobre przedwzmacniacze dźwięku przestrzennego posiadają certyfikat THX Ultra lub Ultra2. Biorąc to pod uwagę, a także fakt, że posiadanie certyfikatu THX nie może zaszkodzić, amplituner lub procesor A/V z certyfikatem THX powinien znaleźć się na krótkiej liście podczas zakupów.